Rolul scolii in viata copiilor.

Ce ne invata si ce nu ne invata scoala.

Pentru un copil, școala este, după familie, spațiul cu cel mai mare impact asupra dezvoltării sale De multe ori – stresați de activitatea de zi cu zi la catedră – profesorii nu remarcă decât evenimentele cotidiene, dar sunt mai puțin luate în seamă trăsăturile generale care o să le fie necesare elevilor în viață.  La aceasta situatie, contribuie si  programele încărcate, birocrația cerută cadrelor didactice, numărul uneori mare de elevi la clasă etc.

Totuși, dincolo de predarea unui anumit conținut, cadrul didactic este un purtător de valori, un model de rol și un vector de imagine pentru aspecte care țin sau nu de materia predată. Exista aspect pe care scoala nu le preda elevilor, sau o face intr-o dimensiune redusa(Simister , 2011). Astfel, apare necesitatea verificarii periodice a gradului de eficienta al sistemului de invatamant.

  • Instinctul de a persevera atunci când lucrurile nu merg bine. Este vital să creștem personalități puternice, oameni care nu dau înapoi în fața dificultăților, care se pot automotiva și care vor merge mai departe fără să se lase afectați prea mult de eșecuri. Astfel, apare intrebarea: “Cât de mult de preocupă școala de modul în care gestionează elevul eșecul pe care îl traversează?”
  • Încrederea în sine pentru a veni cu idei noi, inovatoare, potențial transformatoare. O idee nouă este – prin esența ei – un risc, o mare probabilitate de eșec. Atunci când cineva are o idee nouă este posibil ca persoanele din jur să-l privească critic, să-l conteste. Copiii au nevoie de curaj pentru asumarea unor idei noi, curaj pe care școala îl „cultivă” prea puțin (dimpotrivă, de multe ori școala face exact opusul – pedepsește mult prea repede greșeala și nu îi dă voie elevului să aibă păreri „divergente” față de cea „oficială”).
  • Răbdarea pentru a pune punct, a reflecta și a lua decizii înțelepte în fața unor dileme neprevăzute. Din pacate,  nu există timp suficient pentru individualizarea învățării, pentru ritmul propriu de dezvoltare pentru fiecare elev – în consecință nu avem cum să punem în practică acest moment de gândire, de înțelegere profundă din partea elevului. Dimpotrivă, trebuie să mergem repede cu materia, trebuie ca elevii să învețe fără să le oferim timp pentru așezarea informației, pentru decantare și restructurare…

Școala este un punct de plecare și de revenire pentru fiecare dintre noi. De multe ori uităm că în școală creștem oameni, nu doar oferim cunoaștere. Iată de ce „meseria” de profesor este una atât de dificilă și de importantă pentru societate (chiar dacă uneori societatea se preface că nu vede această importanță!). Profesorul este în fața clasei ca un dirijor al vieții copiilor: de modul în care știe să armonizeze toate „instrumentele” depinde totul: reusita sau eșecul.

Articol realizat de Raluca Dima

 

No Comments

Post a Comment

Open chat
Buna,
Cu ce te putem ajuta?