Rolul activităților extradidactice în viața preșcolarilor
Ca părinți, iubirea față de propriii copii este nemărginită, iar în multe dintre cazuri încercăm să le oferim un mediu sigur, însă previzibil, controlat exclusiv de noi. Îi anunțăm de fiecare dată când urmează să se întâmple ceva, chiar dacă sunt lucruri ce fac parte din rutină, dar mai ales când apare ceva nou, necunoscut de către aceștia. Deseori, contribuim în mod direct la accentuarea fixațiilor acestora. De exemplu, copilul știe că urmează să se întâmple: „După ce termin grădinița, vom merge pe strada Calomfirescu, spre metrou, și ne îndreptăm către magazinul de electrocasnice, să privim mașinile de spălat. După, mergem în parcul de lângă bloc, după care în parcul din spatele blocului, iar după toate acestea, mâncăm ca gustare banane.”
Însă, ce se întâmplă dacă lucrurile nu ar fi astfel planuite? Este adevărat, copiii pot avea reacții de opoziție, chiar și crize de tantrum, fiindcă sunt scoși din zona de confort. Dar este la fel de adevărat că orice se poate întâmpla, în orice moment, și nu ne putem încrede că tot ce planuim nu se poate schimba. Poate, în viața părintelui intervine un lucru neașteptat la serviciu, poate intervine ceva pe partea de sănătate, sau poate la metrou este o avarie și vom fi nevoiți să circulăm cu troleibuzul. Sau magazinul de electrocasnice are inventar și este închis. Și exemplele pot fi multe. Scoaterea din rutină poate aduce multe beneficii dacă se întâmplă uneori și este ghidată de către adult, cu scopuri bine propuse.
De aceea, consider că una dintre cele mai importante misiuni pe care le avem, ca părinți și cadre didactice, este aceea de a pregăti copiii pentru orice mediu și nu de a încerca să schimbăm sau să creăm mediul ideal pentru aceștia.
La Grădinițele CONIL…
În cadrul grădinițelor noastre este cunoscută diversitatea activităților extracurriculare, cum ar fi: serbări tematice („Festivalul Toamnei”, „Noaptea Poveștilor”, „Halloween Party”, „Petrecere de Crăciun”, „Cinema în aer liber” etc.), tabere, excursii, vizite, ieșiri cu diferite semnificații (vizită la biserică, restaurant, gelaterie, Grădina Botanică, Grădina Zoologică, parcuri), participarea la Festivalul Integrării, Conil Fest. În urma fiecărei participări la aceste evenimente, am observat îmbunătățiri pe toate palierele: copiii și-au dezvoltat aria de interes, stima de sine, și-au îmbunătățit deprinderile de independență, au devenit mai sociabili, și-au creat noi relații de prietenie. Împreună am reușit să dezensibilizăm anumite zone ale fiecăruia și să generalizăm toate achizițiile și comportamentele învățate în cadrul grădiniței.
Fără îndoială, expunându-i pe cei mici la cât mai multe și diverse activități extradidactice, le oferim ocazia de a-și identifica și cultiva talente, aptitudini în diferite domenii, comportamente pozitive, exersarea unor bune conduite în societate, contactul cu mediul înconjurător, facilitarea procesului de școlarizare, învățarea prin joacă, învingerea anxietății.
Cu încredere, răbdare și optimism, vă îndemn să îi încurajați pe copii să participe la toate aceste activități extradidactice, activități menite să contribuie la formarea personalității lor și să creeze un echilibru optim între aptitudinile acestora și partea educațională, ambele fiind atât de necesare în viața preșcolarilor.
Articol redactat de Diana Constantin, director Grădinița CONIL Cotroceni.