- Declaratia de la Salamanca – drepturile copiilor cu cerinte educative speciale
Fiecare copil are dreptul fundamental la educație și fiecărui copil trebuie să i se ofere șansa de a ajunge și de a se putea menține la un nivel acceptabil de învățare.
„Educaţia copiilor cu cerinţe educaţionale speciale este o sarcină care trebuie împărţită între părinţii acestora şi profesionişti. O atitudine pozitivă din partea părinţilor favorizează integrarea şcolară şi socială. Părinţii au nevoie de sprijin pentru a-şi putea asuma rolul de părinţi ai unor copii cu cerinţe speciale.”.„…şcolile si implicit gradinitele “trebuie să includă în procesul de învăţământ toţi copiii, indiferent de condiţiile fizice, intelectuale, sociale, emoţionale, lingvistice sau de altă natură ale acestora”.
- Pot fi copiii cu cerinte educative speciale integrati in gradinita?
In calitate de educator,am fost pusa deseori in situatia de a avea la clasa prescolari cu cerinte educative speciale si, in astfel de situatii, am incercat sa gasesc cele mai bune metode de predare-invatare pentru a-i determina pe toti participantii la actul educational sa se implice constient in activitatile derulate.
Copiii cu cerinte educative speciale nu doar ca pot fi integrati, ci pot fi integrati cu succes in gradinita si ulterior in scoala, ajutandu-i sa devina adulti independenti si fericiti.
3.Ce este integrarea?
- A educa copiii cu CES in gradinite obisnuite, alaturi de copii tipici;
- A face adaptări curriculare periodice
- A crea planuri individualizate de intervenție în funcție de stadiul de dezvoltare al fiecărui copil părin implicarea unei echipe multidisciplinare formată din educator, psiholog, logoped, consilier școlar
- A permite accesul copiilor cu CES la programul si resursele gradinitei;
- A tine cont de problemele parintilor;
- A asigura programe de sprijin personalizate fiecarui copil cu CES;
- A acorda ajutor cadrelor didactice in procesul de aplicare si implementare a programelor de integrare.
- Ce nu este integrarea?
X A incerca integrarea copiiilor cu CES in gradinite obisnuite fara pregatirea si ajutorul necesar;
X A izola copiii cu CES in gradinitile obisnuite sau pozitionarea claselor speciale in extremitatea cladirii gradinitei sau separate de cladirea principala a gradinitei, departe de copiii tipici;
X A ignora problemele si ingrijorarile parintilor;
X A ignora nevoie individuale ale copilului;
5. Care este varsta optima pentru integrarea unui copil cu cerinte educative speciale in gradinita?
Decizia asupra integrării unui copil cu cerinţe educative speciale în învăţămîntul de masă se ia, pentru fiecare caz în parte, în urma unei expertize complexe asupra copilului, a consultării factorilor direct implicaţi în acest proces şi a evaluării situaţiilor de risc.
In calitate de educator, am fost pusa in situatia de a avea la clasa prescolari cu cerinte educative speciale si, in astfel de situatii, am incercat sa gasesc cele mai bune metode de predare-invatare pentru a descoperi abilitățile fiecărui elev.
Am tinut cont de faptul ca prescolarii integrati au nevoie de sprijinul nostru, al cadrelor didactice si de sprijinul colegilor de clasa.
Ei nu trebuie exclusi in niciun fel, nu trebuie “uitati” in clasa, pornind de la ideea ca nu sunt la nivelul celorlați copii pe anumite arii curriculare.
- Ce metode aplicam pentru a integra copiii cu cerinte educative speciale, armonios, in gradinita?
Sensibilizarea, luarea deciziei, tranzitia, trainingul si evaluarea, sunt etape vitale in integrarea copiilor cu CES.
Din punctul meu de vedre mai exista doua etape/comportamente/sentimente cheie, si anume, increderea si dragostea. Fara sa acordam incredere si iubire copiilor cu CES, nu vom reusi sa ii ajutam
Abordarea pozitiva a comportamentului copiilorși exprimarea increderii in posibilitatile fiecarui copil de a reusi sunt de asemenei factori decisive în reușita integrării copiilor cu CES.
In activitatea educativa a copiilor cu cerinte educative speciale se poate folosi cu maxima eficienta invatarea prin cooperare .
Lectiile bazate pe invatarea prin cooperare permit evaluarea frecventa a performantei fiecarui copil care trebuie sa ofere raspuns in nume personal sau in numele grupului, copiii se ajuta unii pe ceilalți, incurajandu-se si impartasindu-si ideile, explica celorlalti, discuta ceea ce stiu, invata unii de la altii, realizeaza ca au nevoie unii de altii pentru a duce la bun sfarsit o sarcina a grupului.
Integrarea copiilor cu CES se poate realiza atât prin activitati educaționale cât ci si prin activitati extracurriculare. Activitati extracurriculare de tipul vizitelor la muzee, excursiilor si adrumetiilor, evenimente culturale și sportive permit dezvoltarea relatiilor interpesonale si o mai buna relationare a copiilor cu societatea.
Educatia integrata va permite copiilor cu CES sa traiasca alaturi de celalti copii, sa desfasoare activitati comune, dobandind abilitati in vederea adaptarii, integrarii si devenirii lor ca si ceilalti.
Aceste activitati sporesc interesul copiilor de cunoastere a frumusetilor naturale si de patrimoniu, formarea si dezvoltarea unor sentimente de pretuire a mediului natural in vederea adoptarii unui comportament ecologic adecvat.
- Rolul familiei in integrarea copiiilor cu cerinte educative special în gradinita.
În condiţiile educatiei incluzive, părinţii trebuie sa participe direct la viaţa gradinitei şi pot influenţa anumite decizii care privesc procesul educaţional.
Absenţa sau indiferenţa părinţilor în ceea ce priveşte problemele educaţionale ale copilului vine în opoziţie cu ideea de integrare sau incluziune.
Parintii trebuie să fie modele de acţiune şi comportament în acceptarea şi susţinerea integrării persoanelor cu cerinţe speciale din comunităţiile lor.
Prin comunicarea bilaterală, părinţii creează un parteneriat strâns în sprijinul copiilor, se formează comunitatea şi cultura şcolii, cadru în care aceştia se simt ca și “membri ai unei familii”.
In peisajul gradinitelor, CONIL este locul care ofera solutii reale pentru integrarea copiilor cu nevoi educationale speciale prin utilizarea unor metode integrare de educație și recuperare cu un real success!
VLASCEANU MIHAELA, educator- psiholog