Importanța Jocurilor Dinamice și Mișcare

jocuri de miscare

Jocul este o dimensiune fundamentala omului indiferent de varsta, caci jocul cultiva imaginatia, spiritul de competitie, de prietenie si intajutorare, dar, fara indoiala si inteligenta. El il transporta pe participantul la joc, prin forta gandirii, pe alte teritorii si timpuri necunoscute de noi, indiferente de felul acestuia: ritualic, de carti, de lumini, electronic etc.

Jocului i s-au atribuit numeroase sinonime, fie lexical (joaca, zbenguiala, distractie, dans, hora; întrecere, partida, disputa, întalnire, meci; rol artistic, interpretare) fie metaforice ( iubirea, moartea, viața) conturate in diverse moduri. Copii își văd ’’joacă” precum ceva serios, care trebuie pus înaintea altor lucruri.De multe ori ei ne sugereaza jocul lor prin anumite simboluri, prin cuvinte cheie in operele literare care ne fac sa ne gandim ore întregi la întelesul unei fraze anume, astfel.

Jocul divin este un joc al zeilor în fața pamantenilor pentru a observa reactiile acestora, sentimentele, comporatmentul si altele.

Copilaria este un taram al jocului. Atunci esti copil, trebuie sa profiti de frumoasa si nevinovata copilarie deoarece doar o singura data esti copil.

Psihologii recunosc ca jocurile au un rol capital in istoria afirmarii personalitatii la copil si in formarea caracterului sau.Jocuri de forta, de dexteritate, de calcul sunt exercitii si antrenamentele fac trupul mai viguros, mai suplu si mai rezistent, vederea mai patrunzatoare, simtul pipaitului mai subtil, spiritual mai metodic sau mai ingenious. Fiecare joc intareste, stimuleaza o anumita energie fizicasau intelectuala. Prin intermediul placerii sau al obstinatiei, el face sa para usor ceea ce la inceput era dificil sau obositor. Contrar celor ce afirma uneori, jocul nu este ucenicia muncii. El nu anticipeaza decat apparent activitatile adultului. Baiatul care se joaca de-a caii sau de-a trenul nu se pregatesc deloc sa devina calaret sau mechanic de locomotive, nici bucatareasa, fetita care prepara in farfurii presupuse mancaruri fictive drese cu mirodenii iluzorii.Jocul nu pregateste pentru o meserie definitifa, el te introduce in viata in ansamblul sau, marind intreaga capacitate de a invinge obstacole sau de a facwe fata dificultatilor.

Jocuri de miscare:

In conceptia piagetiana, jocul de miscare reprezinta punctual de start al procesului de socializare progresiva a copilului, debutand pe parcursul stadiului gandirii preoperatorii, jocul de miscare cu reguli faciliteaza depasirea egocentrismului intial al copilului si il obisnuieste pe acesta cu activitatile de grup prin respectarea unor norme de conduita.

Jocurile de miscare – (care urmaresc dezvoltarea musculaturii si moticitatii copilului, a echilibrului sau, coordonarea miscarilor, dezvoltarea abilitatilor manual si disciplinarea copilului).

Sunt jocuri distrctive sportive cu reguli pe care adultul trebuie sa le explice sis a urmareasca respectarea lor. De aici, valoarea pe care aceste jocuri le-au in disciplinarea copilului.Dansul si cantecele sunt excelente jocuri de miscare .

Jocurile de miscare se caracterizeaza printr-un continut simplu de regiuli putine si usor inteles.Ele se desfasoara in general, pe spatii reduse necesitand instalatii simple.Utilizarea lor urmareste formarea si consolidarea priceperilor si deprinderilor motice de baza si utilitare (mers, escaladari, sarituri, aruncari, alergari, tractiuni, catarari, echilibru etc), dezvoltarea unor calitati motice ca viteza de deplasare si de reactive, rezistenta, indemanarea.Influente inseminate, exercita jocurile de miscare si asupra dezvoltarii unor deprindferi, obisnuite, calitati morale si de vointa.

Jocurile de miscare- jocurile dinamice- fac parte din jocurile cu reguli si au drept caracteristica folosirea exercitiilor corporale, fiind principalul mijloc de dezvoltare si educatie fizica a copiilor.Jocurile de miscare se bazeaza pe trebuinta de activitate a fiintelor vii, organizarea , conducerea lor de catre un adult dirijind atat dezvoltarea motrica, cat si formarea volativa si morala a copiilor.Ele au prioritatea de a creea veselie si entuziasm in grupul elevilor, copiilor care se joaca si se straduiesc sa respecte regulile.Respectarea regulilor contribuie la formarea caoacitatii de abtinere, stapanire de sine , rezolvarea situatiilor de joc, educa prezenta de spirit, istetimea, viteza, indemanaraea, corectitudinea initiative si spiritual de grup de echipa. Actiunile motice din aceste jocui au un caracter active, sunt insumate unui subiect (tema) si partia; ingradite de reguli.

Jocurile de miscare nu sunt proprii exclusive varstelor mici. O serie de sarcini, pregatiri fizice a elevilor mari, a adultilor si chiar a sportivilorde performanta se pot realiza intr-un mod placut si eficient cu ajutorul jocurilor de miscare (incalzirea, aspecte ale pregatirii psihologice, destinderea, revenirea la normal a organismului, recreea etc).

In organizarea jocurilor de miscare trebuie respectate unele cerinte metodice care conditioneaza unele cerinte metodice care conditioneaza in mare masura atingerea obictivelor urmarite.

Dintre acestea mentionam:

  1. a) Continutul jocurilor trebuie sa corespunda particularitatilor somato-functionale si psihice ale elevilor cu care se lucreaza. Dac jocul va fi prea usor sau prea simplu, interesulelevilor va fi scazut, ei participanad din obligatie.Cand jocul este complicat sau dificil, depasind nivelul de intelegere al elevilor reactia va fi identica. Regulile jocului trebuie sa fie intelese si retinute de elevi.
  2. b) Regulile jocului vor fi astfel stabilite incat sa-l oblige pe elev sa execute actiunile care pot contribui la realizarea obiectivelor intruitiv-educative propuse.De exemplu la jocul „ De-a prinselea” se pot stabili reguli care sa determine dezvoltarea vitezei de reactie, jucatorii vor fi lasati sa se deplaseze libern, conditionam ferirea, prinzator prin adoptarea pozitiei ghemuit, pentru dezvoltarea atentiei si se vor stabili semnale precise de incepre a sarjei de prindere ca si pentru incetarea actiunii
  3. c) Formarea echipelor se face astfel, incat sa fie apropiate ca valoare. Neglijarea acestui aspetc pot avea efecte negative in comportarea elevilor.

Pentru constituirea echipelor se pot folosi mai multe procedeee:

– prin numaratoare;

– prin alegere.

  1. d) Explicarea si demonstrarea jocului. Explicatiile cadrului didactic trebuie sa fie scurte, dar complete, prezentand continutul jocului, scopul urmarit, actiunile pe care elevii trebuie sa se realizeze, calitatile de joc, regulile de desfasurare.
  2. e) Desfasuarea jocului reprezinta momentul in care profesorul trebuie sa urmareasca cu atentie: comportarea, manifestarea fiecarui elev, mai ales la jocurile caracterizate de contactul cu ceilalti.
  3. f) Terminarea jocului poate fi hotarata si in afara timpului fixat, acesta depinzand de gradul de angajare al elevilor.

La terminarea jocului se impune efectuarea unor exercitii destinate linsitirii organismului.La terminarea jocului se poate lansa revansa pentru lectia urmatoare.

Exemple de jocuri de miscare: ’’Mingea calatoare”, ’’ Mingea la capitan”, ’’Mingea prin tunel”,’’Mingea peste cap’’, ’’Vanatoarea’’,

’’Ratele si vanatorii’’,’’Apara cetatea”, ’’Vanatoarea de iepuri”, „Tarile”, ’’Cei mai buni ochitori”, ’’Statuile’’, ’’Fereste picioarele”, ’’Cercul zburator”, ’’Voinicelul cel strengar”.

Înv. Ion Mariana

No Comments

Post a Comment

Open chat
Buna,
Cu ce te putem ajuta?